Kan ik de presentatie van de infoavond nog eens bekijken?
Geen probleem, je kan deze hier downloaden en in alle rust bekijken:
Hoe verloopt het proefproject?
Het proefproject start voor iedereen op 1 februari 2024 en loopt tot en met 30 juni 2024. Vanaf de start krijgt iedereen in de app zijn mobiliteitsbudget te zien. Alle deelnemers zijn in verschillende groepen ingedeeld: sommigen krijgen hun gehele budget voor de hele proefperiode ineens, sommigen krijgen een budget per een of meerdere maanden. Voor sommige deelnemers wordt het resterende budget op het einde van de maand overgeheveld naar de volgende maand, voor andere deelnemers verdwijnt het. Om de proef niet te beïnvloeden, maken we het totale budget per deelnemer niet bekend. Iedereen krijgt wel telkens op voorhand diens mobiliteitsbudget te zien, en ontvangt daarenboven een melding als het budget op is en wat er met dit budget zal gebeuren.
Merk op: het mobiliteitsbudget is niet geschikt voor je woon-werkverplaatsingen (dat regel je zelf met je werkgever), maar vooral voor persoonlijke verplaatsingen. Het is in de Olympus-app mogelijk om zelf een persoonlijk budget toe te voegen dat volledig los van het gegeven mobiliteitsbudget staat; beide budgetten zijn volledig gescheiden van elkaar.
Vanaf juli 2024 stopt het proefproject officieel en sluiten we alle mobiliteitsbudgetten af. Maar we geven alle deelnemers nog de kans om bijvoorbeeld hun reeds gekochte 10-rittenkaarten voor het openbaar vervoer te gebruiken (of tot de vervaldatum is bereikt). Andere zaken, zoals bijvoorbeeld gereserveerde Cambio-ritten, worden automatisch geannuleerd. Je kan ook geen verdere aankopen met je eigen persoonlijk budget doen; indien je toch nog een persoonlijk budget in de app hebt zitten, dan wordt dit na 60 dagen volledig naar de deelnemers teruggestort.
Vanaf augustus 2024 worden alle privégegevens die we in het kader van dit proefproject verzameld hebben verwijderd. Je kan na afloop van het project ook de Olympus-app verwijderen indien je deze niet verder wenst te gebruiken.
Met het proefproject willen we ontdekken op welke manier het mobiliteitsbudget wordt ingezet en hoe het het verplaatsingsgedrag beïnvloedt?
Welke mobiliteitsopties heb ik tot mijn beschikking met het mobiliteitsbudget?
Via de Olympus-app heb je toegang tot de volgende diensten in Leuven en Hasselt:
Leuven
Hasselt
- NMBS
- De Lijn
- MIVB/STIB
- TEC
- MOBIB
- Cambio
- Dégage
- Green Mobility
- Miles Mobility
- Partago
- Poppy
- Blue-bike
- Bolt
- Cargoroo
- Hoppy
- Lime step
- Mobit
- Swapfiets
- Tier Mobility
- Velo Antwerpen
- Villo Brussel
- NMBS
- De Lijn
- MIVB/STIB
- TEC
- MOBIB
- Cambio
- Dégage
- Green Mobility
- Miles Mobility
- Partago
- Poppy
- Blue-bike
- Bolt
- Hoppy
- Lime step
- Mobit
- Tier Mobility
- Velo Antwerpen
- Villo Brussel
Cozywheels is helaas niet beschikbaar binnen dit proefproject.
Kan ik het mobiliteitsbudget combineren met een persoonlijk budget?
Ja en neen.
Ja, je kan zowel het mobiliteitsbudget als een persoonlijk budget in de Olympus-app hebben, en je kan met elk van beiden aankopen doen.
Maar, je kan eenzelfde aankoop niet met beide budgetten doen. Dus als je een ticket wil kopen, en je mobiliteitsbudget is te weinig, dan kan je dit niet aanvullen met een persoonlijk budget. Je kan het ticket wel volledig met een persoonlijk budget kopen.
Dit was bij de opzet van het proefproject opzettelijk zo gedaan, zodat we duidelijk het verschil kunnen zien tussen uitgaven met het mobiliteitsbudget en eventuele uitgaven met persoonlijk(e) budget(ten).
Help, ik kan me niet registreren in de Olympus-app en krijg geen toegang!
Het systeem stuurt je automatisch een pincode om jezelf te registeren. Deze code komt met een SMS afkomstig van nummer 8810 of 8850.
Probeer volgende zaken indien dit niet werkt:
- Ga na of bovenstaande nummers in je smartphone geblokkeerd staan? Indien dit het geval is, kan je dit deblokkeren via de instellingen van je telefoon bij “geblokkeerde nummers“.
- Als dit het niet oplost, geef dan seintje via de Support-mailbox en we laten de pincode dan opnieuw versturen.
Hoe werkt de Olympus-app?
De app bevat vijf grote onderdelen:
- Mijn mobiliteitsmogelijkheden: hiermee heb je toegang tot het openbaar vervoer, gedeeld vervoer en eventuele andere diensten.
- Mijn info: hiermee heb je toegang tot specifieke zaken voor de stad.
- Mijn favorieten: hiermee kan je snel je favoriete mobiliteitsopties bestellen.
- Mijn budget: hiermee volg je je uitgaven en je resterend mobiliteitsbudget op.
- Mijn communicatie: hiermee kan je communiceren met Olympus en omgekeerd bij problemen of vragen over de app.
Waar kan ik mijn mobiliteitsbudget allemaal gebruiken?
Met de Olympus-app kan je in heel België reizen. Let wel, internationaal treinreizen met NMBS is niet mogelijk met het mobiliteitsbudget.
Wat moet ik doen als er iets verandert in mijn situatie?
We vragen dat je ons een e-mailtje stuurt naar stedelijkmobiliteitsbudget_admin@tmleuven.be in het geval er iets aan je situatie verandert. Bijvoorbeeld indien je verhuist naar een andere stad, of langdurig niet beschikbaar of aanwezig bent. We zullen je daarna contacteren om te zien hoe we hiermee verder gaan.
Kan ik budgetten combineren?
Dat hangt af van wat je onder combineren verstaat. Je kan in de Olympus-app perfect het mobiliteitsbudget en daarnaast een privébudget hebben. Je kan met elk van beide budgetten diverse aankopen doen.
Wat je niet kan doen, is eenzelfde aankoop doen door de twee budgetten tegelijkertijd te combineren. Bijvoorbeeld, indien je mobiliteitsbudget niet meer toereikend is om een aankoop te doen, dan kan het tekort niet aanvullen met je privébudget; daarvoor moet je de hele aankoop met je privébudget doen.
Kan ik mijn Mobib-kaart gebruiken?
Ja hoor, het is geen enkel probleem om in de Olympus-app je Mobib-kaart te koppelen. Daarenboven zijn de tarieven altijd hetzelfde in zowel de app als de openbare vervoersaanbieder. Deze tarieven zijn altijd zichtbaar.
Kan ik met de trein in eerste klasse reizen met mijn mobiliteitsbudget?
Met je mobiliteitsbudget kan je kiezen of je voor NMBS een ticket tweedeklas of eersteklas koopt.
Kan ik Youth-ticketten van NMBS kopen met mijn mobiliteitsbudget?
Met je mobiliteitsbudget kan je een Youth-ticket kopen. Een Youth-multiticket kan je er echter niet mee kopen (dit is een gevolg van wat NMBS al dan niet toelaat naar verkoop via de Olympus-app).
Kan ik seniorenticketten van NMBS kopen met mijn mobiliteitsbudet?
Dat kan zeker! Let er wel op dat je heen en terug aanduidt.
Hoe gebruik ik een 10-beurtenkaart van De Lijn?
Je koopt deze via de Olympus-app, waarna het bedrag van je mobiliteitsbudget zal afgaan.
Let wel op: deze 10-rittenkaart is geen vervoerbewijs. Indien je de tram of bus neemt, dan dien je voor je opstapt een ticket aan te kopen. Dit gaat dan aan nul euro omdat het ticket automatisch zal worden verrekend met je 10-rittenkaart.
Merk op dat je 10-rittenkaart geldig blijft indien je budget op het einde van de maand zou vervallen.
Ik heb een fout gemaakt bij een aankoop, kan ik dit corrigeren?
Omwille van de specifieke manier waarop bepaalde openbare vervoersaanbieders met derde partijen werken, is het helaas op dit moment niet mogelijk om bijvoorbeeld een foutieve aankoop te laten terugstorten.
Samengevat: online gekochte tickets zijn niet omwisselbaar of terugbetaalbaar. Dit geldt ook voor De Lijn en NMBS.
Hoe kan ik mijn budget gebruiken voor Cambio-ritten?
Als je via de App Cambio wenst te gebruiken, moet je eerst Cambio activeren. Hiervoor wordt een eenmalige activatiekost van 5 euro (incl. BTW) aangerekend. Dit bedrag wordt afgetrokken van jouw mobiliteitsbudget als gebruiker.
Als Olympus-gebruiker kan je van Cambio gebruik maken aan zeer voordelige voorwaarden omdat je immers geen financieringsbijdrage betaalt, noch een instapkost of maandelijkse abonnementskost. Bovendien geniet je als Olympus-gebruiker van het business tarief.
In de app is er daarenboven de mogeljkheid om net voor de bevestigen van de reservatie de kostprijs ervan te simuleren doordat de reservatietijd en het type voertuig gekend zijn en er een inschatting van aantal kilometers gevraagd wordt. Zie ook volgende screenshots waar we 2u met een mini simuleren voor een afstand van 100 km:
Belangrijk: de activatie kan tot maximaal 4 dagen duren. Indien je Cambio wil gebruiken, kan je best je aanvraag een paar dagen eerder indienen in plaats van dit voor de eerste keer ter plaatse aan een voertuig te doen. Zoniet, loop je het risico dat je geen toegang tot het voertuig krijgt.
We hebben voor het proefproject er ook voor gekozen om de verzekering automatisch erbij te nemen.
Let er tot slot nog op dat indien je Cambio met het mobiliteitsbudget wil gebruiken, je opnieuw jezelf moet registeren. Indien je al een eigen Cambio-abonnement hebt, dan staat dit volledig los van het mobiliteitsbudget.
We geven hierbij graag nog mee dat indien je frequent Cambio wil gebruiken, je dit beter via een eigen persoonlijk budget doet, gegeven de relatief hoge kost van deze dienst. Het mobiliteitsbudget is wel heel nuttig voor mensen die nog geen Cambio-gebruikers zijn en eens willen proberen of het iets voor hun kan zijn.
De Olympus-app zegt “onvoldoende budget beschikbaar” als ik Cambio wil reserveren, terwijl ik toch 24 euro op mijn maandbudget heb staan?
Het lijkt misschien wat bizar, maar dit is een normale manier van werking van de app.
Indien je budget minder dan 25 euro bedraagt, kan je geen Cambio-activatie doen.
Dit is op die manier algemeen ingebouwd om risico’s in te perken en te vermijden dat gebruikers onder nul zouden gaan. Als ze bij activatie nog eens 5 euro betalen, en dus slechts 20 euro overhouden, willen we geen risico op een te hoge kost lopen. Vanuit Cambio en Olympus gezien is het risico op verkeersboetes of ongevallenschade te groot, ook al zou je maar voor één uur en tien kilkometer de auto reserveren.
Je kan deze wel reserveren indien je voldoende privébudget oplaadt. Let er wel op, de activatiekost gaat dan van je privébudget gaan. Budgetten zijn aparte accounts.
Hoe kan ik mijn budget gebruiken voor Poppy-ritten?
Hiervoor moet je jezelf registreren bij de Poppy-app. Dit doe je met je Olympus-e-mailadres. Je schiet dan zelf alle transacties via je eigen rekening voor. Olympus zal dan datzelfde bedrag naar jou terugstorten. Vervolgens wordt dit bedrag dan in mindering gebracht van je voorziene Mobiliteitsbudget.
Kan ik mijn budget gebruiken voor taxi- of Uber-ritten?
Dit is niet mogelijk.
Kan ik mijn budget gebruiken om te parkeren?
Dit is niet mogelijk.
Hoe kan ik ticketten voor het openbaar vervoer voor andere personen kopen met mijn mobiliteitsbudget?
Het is tijdens het proefproject perfect mogelijk om met je eigen mobiliteitsbudget bijvoorbeeld ticketten voor andere personen. Hierbij onderscheiden we twee verschillende situaties:
- Je reist tezamen:
- In dit geval is het gemakkelijkste dat je gewoon een extra ticket in je Olympus-app op je eigen smartphone koopt.
- Je reist apart:
- In de Olympus-app voeg je deze persoon toe aan de account die gelinkt is aan je mobiliteitsbudget.
- Deze persoon moet dan op zijn/haar eigen smartphone de Olympus-app installeren met deze account (die onder de jouwe valt) geïnstalleerd, en vervolgens zelf het ticket met zijn app aankopen.
Mijn vraag staat er niet bij!
Geen probleem, contacteer ons via volgend formulier en dan posten we zo snel mogelijk het antwoord hier.